29. joulukuuta 2011

Nakin kuoret


Joulumatkani ei muuten lähtenyt mukavasti käyntiin ollenkaan.
Moneen otteeseen yritetti lytistää mun jouluinen ilomielisyys.

 Sataman lippukassalla oli tympiintyneen näköinen asiakaspalvelija, joka ei ollut suomalainen, eikä myöskään ruotsalainen, kuten viereisissä kassoissa.
Lipun saatuani toivotin hänelle eestiksi  hyvää joulua, mutta hän vain mulkoili minua vihaisesti ja käänsi pään pois.

 Tallinnassa minun piti käydä asioilla eräässä virastossa, jonka sijaintia en tarkkaan tiennyt ja koska minulla oli kaksi isoa matkalaukku ja kaiken lisäksi taivaalta satoi outoa mömmöä, minä otin taksin.
Ajeltiin sillä n 1,5 km. Aikaa meni kuitenkin noin 10 min, koska oli melko ruuhkaista.
Kun pysähdyttiin, ihmettelin, että oo, ollaks me perillä ja että missä se kyseinen talo on.
Taksikuski rupes möykkämään:
"Avatkaa silmät ja katsokkaa vähän ympärille, niin joko alkaa näkymään, missä se talo on! Haaskatte tässä mun aikaa vaan, oisitte kävellyt!"
Matka maksoi vitosen. Mulla ei ollut kun 5 kymppinen. Varovaisesti kysyin, että saako maksaa kortilla.
Hän hermostui lisää ja alkoi käsiä heiluttamaan, että eikö teillä nyt ihan oikeesti oo sitä VITOSTA! 
Olin niin tyrmistynyt, että en osannut muuta sanoa kun että Hyvää joulua.


Viraston täti naputteli tietoni koneelle ja heitti halveksivalla äänensävyllä kysymyksen: "Onko Suomessa sitten muka parempi elämä kun täällä?"
Teki mieli vastata, että kuule ei ole ja sen takia olenkin päättänyt muuttaa 8 vuoden jälkeen takas Eestiin ja jättää kaikki ystävät, kaverit, kodin, työn ja miehen.
Toivotin kuitenkin hänellekin vaan hyvää joulua.


Siinä jossain välissä, kun kurvailin lasten ja matkalaukkujen kanssa Tallinnan kaottisilla kaduilla, soitti iloinen isäntä Tarton lentokentältä, että hän on jo perillä.
Mä en ollut päässyt edes linja-autoasemmalle, jossa mua odotti 2,5 h bussimatka.


Ja viimeisenä - bussissa laitoin lapset istumaan vierekkäin ja olisin itse halunnut istua vastapäätä olevaan penkkiin, käytävän puolelle, lasten lähelle, mutta siellä istunutta henkilöä ei millään huvittanut siirtyä ikkunapaikalle.
Enää en toivottanut hyvää joulua.
Kostoksi söin koko matkan olutmakkaratikkuja, jotka tunnetusti haisee erittäin voimakkaalle savustetulle sianlihalle.


Jouluaatton jälkeen ajeltiin isännän kanssa Tallinnaan, Viru Hotelliin.
Onko kukaan ollut merisairas olematta merellä?
Minä olin merisairaana hotellihuoneessa. Nukuin vaivaiset 3 tunti. Loput hikoilin, voivotin ja koitin olla ajattelematta, kuinka paljon mua oksettaa. Ja pelottaa.
Kuumeisesti mietin, että mitä jos suomen pojat eivät rakentanutkaan tätä hotellia myrskynkestäväksi ja me romahdettaan seuraavasta tuulenpuuskasta kasaan kuten WTC.

Aamulla kun uskalsin nousta sängystä, tajusin, että olen edelleen hengissä ja mitään kamalaa ei ollutkaan tapahtunut.
Paitsi että hotellin edustalla seisovista lipputangoista oli hävinnyt Saksan lippu.


Tämä on kaunein joululahja, jonka sain!


Tallinnasta en ostanut mitään!
Paitsi kaksi kenkälaatikkoa.
2 euroa kappale, joka on ihan ryöstämistä ottaen huomioon, että monella on siellä maassa edelleen 2 euron tuntipalkka.



Tarkoitukseni oli laittaa uudenvuodenaattona päälle tämä ihana pitsimekko, jonka löysin kerran kirpparilta 4-llä eurolla.


En vaan tiennyt silloin, että näytän joulun jälkeen tässä mekossa siskonmakkaralta, joka on survottu väkisin A-luokan nakin kuoriin..

27 kommenttia:

  1. Voi jee, ei menny ihan putkeen ;DD

    VastaaPoista
  2. Niin miten se menikään, ei mennyt kuin Strämmössä? Vai miten se oli?? No pitää laulaa...Eesti, eesti, eesti kaipaan sinne per*******sti:) Joulumieli ei saavu kaikille:((

    Ihana lyhty<3

    VastaaPoista
  3. Voi ei, mitä sikoja, kun yrittivät kaikki vaan latistaa sun joulumieltä! Mulla on usein tollasia fiiliksiä Suomeen saapuessani. Johtuukohan se meijän omista odotuksista, kun palaamme "kotimaahan" kyläilemään ilomielin... Petymme, kun ei kaikki (vieraatkin) ihmiset ookaan yhtä ilomielin kuin itse...

    Mä näytän tällä hetkellä asussa kuin asussa siskonmakkaralta nakin kuorissa... Toissapäivänä jouduin töihin eikä mennyt työpuvun housun nappikaan lähellekään kiinni, että näin :(

    Vähän mua jännitti toi kertomus sun Viruhotellin yöstä... Ja koko juttusi piste iin päälle tällä kertaa oli mielestäni toi, että salosta oli hävinnyt Saksan lippu!!! ;DDDD

    VastaaPoista
  4. Voihan nakki sentään !!!
    Mieki tässä miettiny omine makkaroineen että josko sitä kuntosalille tai jottain ...

    VastaaPoista
  5. No voi sentään mitä asiakaspalvelijoita!!
    Kyllä se on täälläkin vähintään karppaaminen aloitettava että mahtuu taas vaatteisiin. En näytä A-luokan nakilta, vaan ihan suomilenkiltä, ;D
    Kaunis tuo pitsimekko! Ja todellakin olet saanut ihanan lahjan!

    VastaaPoista
  6. No huhhu... ystävällisiä ihmisiä, todellakin!!!
    Hei, siskonmakkara ei oo mitään verrattuna siniseen uunimakkaraan :(

    VastaaPoista
  7. No johan oli. Asiakaspalvelukurssille koko sakki, paremmin en sano.
    Parempaa pian alkavaa vuotta;)

    VastaaPoista
  8. Saat olla ilonen, jos näytät "vain" siskonmakkaralta nakin kuorissa. Täällä näytetään HK:n blööltä nakin kuorissa. :D

    Toivottavasti vuosi vaihtuu sulla paremmissa merkeissä! :)

    VastaaPoista
  9. Toisilta ihmisiltä on vaikea saada edes kiitosta..:/ tänäänkin minun kohdalleni sattui epäystävällisyyttä...

    Vaihtukoon vuosi paremmin :)

    VastaaPoista
  10. Voihan nakinkuori sentään!! Olipa kurjaa kohtelua, ihan liian moni yritti latistaa sinun joulumielen! Mutta ihanan joululahjan kyllä sait, se on todella kaunis<3
    Ja kuule, kyllä siskonmakkarana voi vielä tuohon pukeutua, mutta ei enää tällaisena ylisuureksi kasvaneena kesäkurpitsana;) Torstaihalauksia!

    VastaaPoista
  11. Miten voi yhdellä samalla reissulla osua noin monta super iloista ihmistä vastaan?!?

    Nakinkuorta täälläkin muistutetaan. Mikään ei mahdu ja jos mahtuu niin näky on sanoinkuvaamaton. Pitäis vissiin lähteä vähän lenkille..

    VastaaPoista
  12. Saksan lippu-kommentti oli paras! =D

    Oletteko siis oikeesti muutamassa Eestiin vai onko mun ymmärrys nyt ihan kajahtanut pihalle?

    VastaaPoista
  13. Sulla oli kyllä aika ikävä joulun aloitus. Miksi se taksikuski oli töissä, jos kerran työt (sinä) tuhlaa sen kallisarvoista aikaa. Aateltiin Tomin kanssa mennä uutena vuotena tohon lähi kylpylään. Jouluherkkuja on tullut syötyä niin paljon, että pitää ehkä tehdä vatsalihasliikkeitä ahkerammin, jotta vatsa menis sisään. Hyvää uutta vuotta! :) T.reetta

    VastaaPoista
  14. Aika paljon kertoo sinun ihanuudestasi että kuitenkin noinkin huumorilla kerrot noista mulkvisteistä;)Toisaalta helpottavaa kuulla että huono palvelu ei ole meidän suomalaisten yksinoikeus...Sulla sentään on ollut TARKOITUS pukeutua tuohon mekkoon,mä en voisi pistää tuota päälleni edes pahimmissa painajaisissani,mekko on kyllä kaunis kuin koru mutta en viitsi aiheuttaa sulle niitä painajaisia kertomalla mitä minä tuossa muistuttaisin;)

    VastaaPoista
  15. Huh, melkoinen taival teillä sitte olikin! Onneksi joulu kuitenkin sujui hienosti, vaikka sinne mahaan ei enempää ruokaa mahtunutkaan ;D

    Meikäläisellä olis kans tarkotus alottaa ( taas kerran ) toi makkaroiden kadotus vyötäröltä! En uskalla edes kuvitella, miltä itse näyttäisin tuollaisessa pitsiunelmassa.

    Leppoisia välipäiviä, ja loistokasta uutta vuotta!

    VastaaPoista
  16. Huh huh. Hauska kertomus, vaikka ei varmasti tapahtumahetkellä naurattanutkaan. Onneksi kostit tyhmälle bussimatkaajalle niillä olutmakkaratikuilla! Oikein! =D
    Kaunis lyhty ja oikein nätti "nakinkuori"!
    Mukavaa vuoden vaihdetta!

    VastaaPoista
  17. Kerkiät kyllä vielä laihtumaan Uudeksi Vuodeksi.Syöt vaan jotain kaalikeittoa tai muuta soppaa.Uudenvuoden aattona mahdut ihanaan pitsimekkoosi.

    VastaaPoista
  18. Hyvin toimit, kun et lähtenyt mukaan tuohon touhuun! Mä varmaan olisin karjunut takaisin kurkku suorana... tai sanonut jotain omasta mielestä yhtä nasevaa :D

    Niitä on varmaan ärsyttänyt olla töissä tähän aikaan vuodesta tai jotain...mene ja tiedä.

    Olutmakkaratikut *hih* Voi kanssamatkustaja reppanaa...

    Mä uskon, että nakkimakkara on ihan hyvännäköinen, ei kun päälle vaan ;D

    VastaaPoista
  19. Mari: Joo, ei mennyt, ei :))

    Anne-Mari: Oon aina ihmettellyt, että mikä se strämmö semmone on.. :D

    Liisa: Joo, se on ilmeisesti se, että itse on pilvessa onnesta ja sitten on pettynyt kun muut eivät olekaan :D

    Riikka: Mikä se kuntosali on.. joku hämärä muisti mulla on, että joskus olen jopa käynyt.. :D

    Minttu: Mä en karppamisesta niinkään välitä.. mutta mun täyttyy lisätä ilmeisesti vauhtia kun juoksen noissa liukuporttaissa :D

    Marru: Mä en edes syö siskonmakkaraa,. mutta kyllä lenkki maistuu :D

    Kiitos Mustakissa!!

    Inaanaa: Blöö on hyvä! :P

    Jasmiina: Voihan ärsytys!!!

    Heidi: Hah.. kesäkurpitsa!! :DDD

    Hanna-Riikka: Joo, ajatus on hyvä, että pitäis mennä lenkille.. mutta kummasti näyttää maistuvan tuo sininen lenkki enemmän :D

    Jarna: oiei, en ole.. nounounou.. :)

    Reetta: jaa, mikä vatsa se Sulla muka on :)) Tuo ei mene läpi! Hauskaa kylpylämatka teille!! :)

    Kirsi: Oisit ny kertonu :))
    Minusta taas suomalaiset ovat niin paljon ystävällisempia. Lukuunottamatta muutamia bussikuskeja jotka sulkevat oven nenän edestä ja vilkuilevat vihaisesti kun kerkeetkin sisälle ennen ovien sulkeutumista :D

    Iida Emilia: Mä tässä mietin, että nyt kun mulla on kerran tuo ompelukone, niin pitäiskö mun ommella jotkut välikappaleet ton mekon sivuille, niin ei olis noin tiukka :D

    Voikukkapelto: Aina on hyvä pitää makkaratikkuja kassissa, niin pääse kätevästi kostamaan :))

    Marjori: Oon todella huono pitämään mitään dieetteja. Itseasiassa olen kokeillut ehkä kerran elämässäni ja se oli sellainen etten syö mitään.. Ei kestänyt montakaan päivää :D

    Satu: Mun täyttyy olla todella vihainen jos lähen huutamaan.
    Muistan juuri nyt vain yhden kerran kun huusin vihasta, yhelle ohikulkevalle linjaautolle, kun se meinas ajaa lapseni päälle.

    KIITOS KAIKILLE TOIVOTUKSISTA!! SITÄ SAMAA KAUNISTA TEILLEKIN!! <3

    VastaaPoista
  20. No, eipä mennyt sinun joulusi ihan putkeen, sääli:)

    Toivottavasti Uusi-Vuosi saa sinut paremmalle tuulelle ja sujuu ilman hankaluuksia.

    Blogiasi on aina hauska lukea, koska olet niin suorapuheinen ja aito, inhimillinen ihminen.

    Kaikkea hyvää ja kaunista elämääsi:)

    VastaaPoista
  21. Olipas sulla reissu:-))

    Mukavaa loppuvuotta♥

    VastaaPoista
  22. Paras kosto, ettet antanut latistaa joulumieltäsi. Ethän?

    VastaaPoista
  23. Aana: Kyllä sitten kun perille pääsin olin taas yhtä iloinen :)
    Kiitos ja samoin Sinulle!

    Arja: Kiitos paljon!! Kaunista loppuvuotta Sinullekin!

    Katja: No en todellakaan! :P

    VastaaPoista
  24. Jee, vihdoinkin linjoilla. Minä siis. Kyllä sitä on ihan kynsille lyötynä ollut kun ei moneen päivään sinunkaan juttujas päässyt lukemaan.

    Ei mennyt ihan putkeen sinun reissus. Mutta perillä tais kuitenkin olla tunnelma kohillaan, noista alemmista kuvista päätellen=)

    VastaaPoista
  25. Ihanan lahjan olet saanut ja ihana mekko! :D

    VastaaPoista
  26. "Ei mennyt kuin Strömsössä" viittaa siis nykyään FST5:ltä tulevaan Strömsö-sarjaan, jossa kaikki heidän tekeleensä onnistuvat aina vimpan päälle (eipä niitä tosin taideta ihan livenä tehdäkään, kyllähän nauhoituksissa voidaan tehdä asiat aina uudelleen ja uudelleen, kunnes onnistuu....). Strömsössä nikkaroidaan ja askarrellaan, tehdään ruokaa ja leivotaan ja tuunataan kaikenlaista (+ sitten puhutaan...).

    VastaaPoista
  27. Franzi: Oo.. kiitti!! Mä olen luullut, että ehkä se on joku kylä, jossa asukkailla kaikki aina onnistuu :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...