17. kesäkuuta 2011

Nostalgiaa ja pientareita



Ennevanha, kun minä olin nuori, terve ja kaunis (nyt olen enää terve), pionien kauneutta ei arvostettu yhtään. 
Niitä oli jokaikisessä pihassa tonnettain. 
Kun vaikkapa koulun päättäjäisissä joku sai pioneja, se oli jotenkin nolo, koska kaikki katsoi, et "niii-ii ne on noita ilmaiskukkia "
Nyt kun pääsin perille, istuin hyttysistä ja vesisateesta huolimatta heti ensimmäisenä puol tuntia isoäidin kukkapuskassa valokuvaamassa ja ihailemassa niiten kauneutta.


 Tässä on minun pieni kengänjälki sementissa. Ja vieressä on kissantassuja. 
Olevinaan muistan sen kuin eilisen päivän - isot sedät tekivät uutta pihatietä ja sementti ei kerkenyt vielä kuivua ku mun piti jo juosta sen yli. 
Isoäiti ei jostain syystä tykännyt siitä yhtään ja taisi olla hieman pahalla päällä.
Minä taas hymyilen joka kerta kun näen sen ja salaa pohdiskelen, et miten onnistuisin irrottamaan sen palasen keskeltä pihatietä niin ettei kukaan huomaa.. Muistoksi siis...



Tässä on ikivanha traktori, jolla isoisä on kuskannut minua ja muita lapsia pitkin pihaa, peltoa ja metsää.
Se ei enää toimi, mutta muistan sen äänen vieläkin.
Uskotkaa tai älkää, mutta sillä rumalla esineellä on todella paljon tunnearvoa.
Teettäisin siitä miniversion, jos osaisin.


Mun oli ihan pakko kuvata toi puukin. 
Nimittäin pienenä melkein asuin siinä. 
Niitä oksia (jossa mulla oli olkkari ja keittiö) ei  enää ole..nyyh..



Joka kerta kun mä kesällä tulen tänne, mä ällistyn nähdessäni mummon kasvismaan. 
Ei ne kaikki pellot ja pientareet kuulkas kuviin mahtunut.
  Täällä kasvaa ihan kaikkea, mitä ihminen pystyy kasvattamaan. 
Ja PALJON! 
Ja hän on 75v. 
Ja tekee kaiken yksin (tai siis isoisän kanssa, joka on kohta 80v.)



Heillä on kanojakin ainakin 30.
Ja tipusia, joita ne kasvattaa aivan pikkusista asti.
Sikoja ei sentään ole ollut enää muutamaan vuoteen.

Kyllä mua salaa hävettää, kun joskus itse valittaa kotona siitä, et on hirveän väsynyt, koska laitoin astiat koneseen, siivosin olohuoneen ja pistin vielä pyykkikonen pyörimään!!
  Että ohhoijakkaa ku vätystää!
Koska minun mummo tekee vielä tuon kaiken ylhäällä mainitun lisäksi!
Vaan, että sillä ei ole astianpesukonetta.


8 kommenttia:

  1. Eiks ole hyvä kun joku pistää välillä ajattelemaan ☺
    -ja sitten parin päivän päästä taas pyöritään oman navan ympärillä samalla lailla kuin aina ennenkin...

    Kiva kuvakertomus ☺

    VastaaPoista
  2. On se hyvä, mutta tosiaan, se unohtuu "hetkittäin". :)

    VastaaPoista
  3. Voi taivas miten ihana mummola sulla onkaan....muistoja pullollaan :)
    Ja voi miten suloisia tipusia :)

    Mun mummolat molemmat on ollu kaupungissa ja tuntuu, et oon jääny paljosta paitsi, kun näitä sun muisteloja lukee...ei sillä ihanat mummolat mullakin ollu.

    Kivaa viikonlopun jatkoa!

    VastaaPoista
  4. Ihania nostalgia-juttuja, ne ne on ihan parhaita!

    Tipuset on ihania!

    VastaaPoista
  5. Ihana mummola! Meillä on jo mummolat kerenneet hävitä. mutta muistot on säilyneet, ja ne on parhaita! :)
    Kivoja kuvia ja muisteloita :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos Teille kaikille ihanista kommenteista!! <3

    VastaaPoista
  7. Ihana mummola!
    Yhdyn niiiin täysin Pepin sanoihin...
    Meidän mummola ollut aikoinaan samankaltainen kasvimaa- (ja työ-) määrineen, paljon ihania muistoja, mutta valitettavasti ei enää vuosiin ole ollut entisensä...ukki ja mummo kääntysivät haudassaan, jos näkisivät paikan nyt. Ja minä en varmaan tunnistaisi samaksi maatilaksi kuin missä vietin lapsena lomat...Silti tekisi mieli piipahtaa...enoni asuu siellä nykyään. Ja tekisi mieli piipahtaa senkin takia, että nyt aitasta voisi vielä löytyä kaikkea kivaa, vanhaa aarretta...ennen kuin nekin ehditään hävittää :(
    Ihanaa lomaa!

    VastaaPoista
  8. Meidän mummolassa ei mitään ihmeellisimpia aarteita olekaan. Iso-iso-äidillä olis ollut vaikka mitään, mutta silloin kun hän eli, en välittänyt sisustusjutuista ollenkaan. Mutta muistan kyllä ne arkut, peilit,kaapit sun muut elävästi. Toivotavasti ne eivät ole tänäpäivänä missään roskissa, vaan arvokkaasti käytössä, kuten tollaisilla kuuluu ollakin :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...