10. huhtikuuta 2013

Porkkana-aivo


Minusta on tullut totinen parveke-puutarhuri!
Innostuin urakalla kylvämään erilaisia ruohokasveja kuten tilli, sipuli, ruohosipuli, lehtisalaatti.. ja porkkana.

Äitini tuli käymään: Niin että mitenkäs se porkkana siellä puulatikkossa.. ku sehän kasvaa alaspäin..?

KUINKA tyhmä voi ihmislapsi olla, kun ei käynyt mielessäkään, että porkkana tarvitsee tosiaan sitä syvää maata missä kasvaa, eikä vajaa 10 senttistä multakerrosta puulaatikossa!
(joka on itseasiassa kukkamultaa, ku se oli paljon halvempi, mutta paketissa lukii et se  soveltuu myös yrttien kasvattamiseen)


Uskooks kukaan et mä olen maalta kotoisin.. 
Pienestä asti pellolla pyörinyt ja jopa lehmiä lypsänyt. Käsiin. 
(hirveän härskiä hommaa jos nyt jälkeenpäin ajattelee..)


Äidiltä sain parveketomaatteja.
Hän toi mukaan myös erikoistomaattimullan.
Matkalaukussa, Eestistä asti.





59 kommenttia:

  1. Jospa laitat muutaman porkkanan taimen johonkin saaviin/ämpäriin? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm.. jaksaako ne sit enää kasvaa mihinkään, jos on kerran mullasta pois otettu? Kysyy totinen puutarhuri :D

      Poista
  2. Ihana äitisi!
    Voinet ehkä vielä vaihtaa ne porkkanat johonkin syvempään astiaan? Tai en mä tiedä, olen onneton puutarhuri.
    Ostin kerran tomaatintaimia.....loppukesästä ihmettelin, kun tomaatit olivat aina vaan keltaisia eivät punastuneet ollenkaan, otin ne sisälle ja kyselin kaikilta kuinka niitä saa kypsytettyä? Tein kaikki mahdolliset temput niille, mutta ne rupesivat mätänemään... ennenkuin muistin, että olin ostanut KELTAISIA tomaatintaimia alunperinkin :-)

    VastaaPoista
  3. Täällä peukut pystyssä, että tulee hyvät yrtit! Olisi ihana saada kans tuoreita syömisiä, mutta olen ihan onneton kaikkien tollaisten juttujen kanssa... En olisi kyllä tullut ajatelleeksi tuota porkkanajuttua :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, saas nähdä miten onneton mä oon. Viime kesänä kun kylväsin siemenestä kukat joiden piti kukkia kesäkuussa, mut ne kukkiskin vasta elokuussa.
      Voip olla että mä poimin mun yrtit joulukuussa :D

      Poista
  4. Samaa ajattelin ehdottaa, kuin Kukkahattuneiti...:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sit ku niin moni ehdottaa, sen on pakko olla järkevä ehdotus! Nyt vaan jänskättämään et millaista porkkanaa se kukkamulta kasvattaa :D

      Poista
  5. Hih! Toivottavasti yrtit kukoistavat. Ja porkkanat kanssa! :)

    VastaaPoista
  6. Onkohan se muutes ihan varmaa että porkkana kasvaa vain alaspäin, mietinnän ja jatkojalostuksen paikka ! Onkohan exäsi täältä Oulun suunnalta kun tykkää kahavista , niin tuolta etellisestä postauksestasi luin vastauksiasi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Me täs mietitin, että jos mulla kasvaakin U-muotoiset porkkanat! Vähäks ois siisti! :P
      Jostain sieltä suunalta jooo :D

      Poista
  7. Ihan paras! Salli mun nauraa.. ;) Terkkuja sinne!

    VastaaPoista
  8. Anna niiden porkkanoiden vaan olla, kyllä se kasvaa vähän vihreetä mullan yläpuolellekin ja alapuolelta löytyy muutaman sentin porkkana. Laitat sitten pari uutta johonkin sankkoon tms. Ja toiseen sankkoon sitten ämpäripottua =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hah.. moni kaveri on ehdottanut mulle sitä perunaämpäriä :D

      Poista
  9. Jostainhan sitä on aloitettava...vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta....muistan kun itse nuorikkona ekaa kertaa aloitin kasvimaan pitoa,ja kun porkkanat ai alkanu itämään,niin mieheni tokaisi,et olenko varmasti laittanut porkkanan siemenet oikein päin maahan...hah,ha, haa...kyllä jälkeenpäin nauratti:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Tollaista on sanonut kerran mun pikkuveli kun se oli jotain 4 vee. Et jos laittaa siemenen väärinpäin, niin kasvaako se alaspäin :)) Tosin, mä en osannut vastata.. piti kysyä äidiltä.

      Poista
  10. Voi, kuinka näyttää ihanalta.. Mä kans yks kesä alottelin viljelijän - uraani - tosin se loppu kun kesäkin loppu, etana perkeleet napsi kaikki mun tuotokset. Sulla ei ole onneksi sitä vaaraa.. Sato - onnea sinulle!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! No joo ois aika pitkä matka etanoille ryömiä :D
      Mut kärpäsiä löytyy jo, ja yksi perhonen jonka nimesin Anteroksi. Kovasti koitti lentää aurinkoisena päivänä, sit tuli taas kylmä ja se tais nukahtaa uudestaan.

      Poista
  11. heehe..parvekeporkkana on kyllä olemass ja kasvaa vaikka kukkaruukussa. katteleppas ja vaihdat siihen.. :P

    VastaaPoista
  12. WAU mikä puutarhuri susta on tullut! Ja kyl ne porkkanat johonkin päin sielt taipuvat... tai sit ovat sellasii miniporkkanoita ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös olekin! Mäkin olen ylpeä musta! :)

      Poista
  13. jumaleisson ! mikä pro susta on tullu ,mulla siemenet vielä pussissa ...
    kivaa seurata näitä partsiviljelyitä ! odotan innolla kevään ja kesän etenemistä !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi.. viime vuonna sana siemenpussit nosti täpinän, ajattelin tänä vuonna olla mainimatta asiasta..tai no mitä se nyt ois haitannu :D

      Poista
  14. Tuota...jos tekisit niinkun minä....hae ne porkkanat kaupasta :D
    Ei tarvi olla niin totisena...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä nyt, minusta voi tulla vielä suuri ja kuuluisa parvekeporkkanaviljeliä :D

      Poista
    2. Kuvailet sitten syssymmällä mimmoista hauskaa satoa tuli, juuhan ☺

      Poista
  15. Mulla on tiedätkö ihan oikeasti samat haaveet, että laittaisin jotain syötäväksi kasvavaa (jos kasvaa) meidän terassille. :)
    Ihan mahtavaa ja varmasti on lähiruokaa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei sen tarvi edes olla haave, ku se on oikeesti helppoa. Tarvii 3 juttua: laatikko, multa ja siemenet! Niin ja sitten paljon toivoa, et lähtee kasvamaan. :D
      (mun porkkanoista oo vielä mitään tietoa, et lähteeks ne edes nousemaan, ja mihin suuntaan)

      Poista
  16. Kyllä sinusta vielä hyvä parvekeviljelijä tulee, eikös lapset rupea muistuttamaan jossain vaiheessa vanhempiaan? Ihana äiti sinulla! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun äiti on niin kunnollinen, musta ei tuu tollaista tekemälläkään.
      Mutta jospa sitä sais nyt parit tillit edes nousemaan :D

      Poista
  17. Hahaha :D Nytkö ne kylvöt pitäisi tehdä... jaksaisikohan sitä tänä vuonna kun ne jo viime vuonna kuihtuivat kokoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enminä tiedä, mä vaan näin HongKongissa siemenia ja multaa halvalla ni sain päähänpiston, et nyt ostetaan! :D

      Poista
  18. Jospa sä saat mutaatioporkkanoita :D samalta ne maistuvat, näyttivät miltä hyvänsä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sit toivotaan et kukkamullasta ei oo imentynyt niihin mitään kemikaaleja, joitka ei oo syötäväksi tarkoitettu :D

      Poista
  19. Eihän sitä nyt innostuksissaan voi kaikkee muistaa :D :D
    Oi että kun oliskin ihana kasvatella partsilla kaikkee syötävää. Mun partsi on vaan niin kuuma paikka ettei siellä tahdo mikään menestyä. Tai saattaa olla vikaa kasvattajassakin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä kuule sano, meilläkin tule takuulla olemaan partislla kuuma kasvihuonemeininki! Onneks oon koko kesän töissä, eli en matkoilla, ni pääsee joka päivä kastelemaan.

      Poista
  20. Miniporkkanat on yleensä makeampia! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pst...sulla on kello jossakin muussa ajassa. Kaksi tuntia taka-ajassa. :D

      Poista
  21. Mullakin on yrttejä kasvussa, osan sain jos tapettua kun niitä erottelin :(
    Mielenkiinnolla tarkkailen, mitä sä niille teet, niin mä voin tehdä perässä ;)
    Mä en ole nimittäin ennen kasvattanut niitä -ainakaan näin tosissani :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en tee mitään muuta ku kastelen :D

      Poista
  22. Ehheheh toi porkkanahomma, mutta siis myötätunto ehheh, ei ivaamis-ehheh. Mulle voisi käydä juuri noin :)Mulla kanssa kevät-kylvö postausta kirjoittaessa tuli puna poskiin, kun mainitsin siemenpussit. Ja nytkin tässä hieman naurahdin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime vuonna täällä oli täys hulina päällä kun mä tyhjensin siemenpusseja :D

      Poista
  23. :D :D :D

    Mä oonkin kaipaillut sun postauksia!! Aina saan naurun tai hymyn aikaiseksi, kun sun jutskia lueskelen :))

    Kiitos siitä!

    VastaaPoista
  24. Ihan mahtava porkkana-aivo! Mä veikkaan, että niistä tulee oikein hyvät porkkanat. Ei ehkä ihan perinteisen malliset, mutta ehkä sellaiset pallerot... ;) Lasitettu parvee on kyllä ihan huippu kasvihuone. Hitsit, kun ei itsellä ole semmoista...

    VastaaPoista
  25. No höh, se mitään haittaa, että on laatikos.... ku sähän tietysti kasvatat miniporkkanoita. ;D Eikö vaan? Mutta juu, eipä se mun yrttitouhu paremmalta näytä kissan pirulainen syö kuitenki. ;P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, en tiennytkään että kissat syö yrttejä!

      Poista
  26. Hahahha, melko hieno suoritus!! Voi kai niitä 10cm porkkanoitakin syödä? :D


    Ps. Oon unohtanut kiittää paketista joka saapui jo kauan aikaa sitten! Eli kiitos! Kaikki on superkivoja. Ei jäänyt kyllä yhtään epäselväksi miten oot kiinnittänyt tavarat aiemman kodin seinille ;D Hihhi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta eikös se helpottaa Sun kiinnitystä ku on jo merkit valmiina :D

      Poista
  27. Esikasvatetuista porkkanoista saattaa tulla vielä hitti!

    VastaaPoista
  28. Sulle tulee miniporkkanoita :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotavasti tule edes miniporkkanoita! :)

      Poista
  29. mun silmään näytää viljelykset oikein hyvälle, ei kai se ny voi olla niin justiinsa jonkun multien kanssa.... ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sitä mäkin meinasin! Multa ku multa!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...